CONFETTI IN JE HOOFD, HET FEEST VAN HERKENNING, ERKENNING EN GROEI
Iedereen bezit talenten. Al die mooie, bijzondere, kleurrijke, vrolijke, filosofische, eigenzinnige, praktische eigenschappen dwarrelen als gekleurde confetti’s door ons hoofd. Bij sommigen zijn ze rustig van tint, bij anderen uitbundig. Bij sommigen zijn het er een paar grote, bij anderen heel veel sprankelende kleintjes. Die confetti’s maken ons wie we zijn en ze geven ons de mogelijkheden die we kunnen inzetten om de wereld met inzicht en vertrouwen tegemoet te treden.
Het is belangrijk dat we onze persoonlijke confetti’s/talenten leren kennen, ze erkennen, ze gaan inzetten en laten groeien. Daarom werken wij ook talentgericht, want met de talenten die het kind in aanleg bij zich draagt, en die met de juiste begeleiding tot bloei kunnen komen, kan het kind de onvoorspelbare hobbels en bobbels, kansen en uitdagingen aan die op zijn/haar pad komen.
Wat hebben we daarvoor nodig: 21e eeuwse vaardigheden (zelfinzicht, zelfkennis, communicatieve vaardigheden, kritisch denken, creatief denken en handelen, paradigmabesef, probleemoplossend denken en handelen en sociale en culturele vaardigheden).
Waar bevinden die vaardigheden zich
en wat brengen ze
ons
PRIKKEL
FILTER
DUIDING
STRATEGIE
ACTIE
FILTER
GROEI
1. ik
2. ik en een ander
3. ik en de wereld
Paradigmabesef
Wij hebben daar paradigmabesef aan toe gevoegd. Het denkkader van waaruit de werkelijkheid geanalyseerd en beschreven wordt. En dat in de opbouw meegenomen. Paradigmabesef maakt dat je kan kaderen van groot naar klein, en inzicht krijgt hoe jouw belangen en kijk op zaken zich verhouden tot de (denk)wereld van de ander. Door de hele opbouw loopt dit als ik, ik en de ander, de ander, ik en de wereld en ik in de wereld mee.
10 stappen en 3 sporen
Dit is veel en een complexe materie. Om dit nu behapbaar, inzetbaar, inspirerend en motiverend te maken hebben we een stappenplan ontwikkeld. Het start met de leerkracht die als individu de reis gaat beginnen, vervolgens stapt de leerling op, waarna de leerkracht als professional instapt en die 3 sporen parallel gaan lopen.
Op deze manier kan je dichtbij, vanuit ‘IK’ kennis maken met de materie waarna je vervolgens de ander meeneemt en begeleidt. Op een vergelijkbare manier worden ook de vervolgstappen doorlopen naar een steeds breder perspectief.
.
We werken procesgericht: we begeleiden de leerkracht en de leerling aan de hand van een inzichtelijk 10 stappenplan. Van het herkennen van eigen kwaliteiten, naar het erkennen van talenten, naar het kunnen benutten/inzetten van die talenten om te komen tot groei.
We doen dit systematisch en doelmatig. Zodat op ieder moment in het proces duidelijk is bij welke stap je je bevindt in het proces wat je hiervoor al gedaan hebt en waar je naar toe gaat werken. Voor jezelf en ook voor de leerling.