Richtje Zeelenberg en Machteld Bakker
Wij zijn professionals met een brede achtergrond op zowel onderwijskundig, wetenschappelijk als maatschappelijk gebied.
RICHTJE
Mijn naam is Richtje Zeelenberg. Ik ben architect en heb me in de loop der jaren gespecialiseerd in het maken van concepten en storytelling. Na mijn studie aan de TU Delft heb ik gewerkt op ons architectenbureau en als concept-director bij de ontwikkelingsmaatschappij. In die functie heb ik met plezier en passie mensen mogen inspireren, adviseren en begeleiden. In 2003 heb ik als zij-instromer aan de Hogeschool Zeeland mijn PABO opleiding afgerond en ben ik in het onderwijs als leerkracht werkzaam geweest en ik ben ook blijven werken als ontwerper. Mijn werk bracht me over de hele wereld en dat heeft me geïnspireerd en gemotiveerd. Waarbij mijn interesse in de mens achter het plaatje altijd centraal heeft gestaan.
“Mijn ambitie om de verbinding te leggen tussen de creatieve en zakelijke wereld en de onderwijs en coachings wereld heeft mij ertoe aangezet aanvullende opleidingen te volgen die mij die brug zouden helpen bouwen.”
Zowel op coachingsgebied, leren vragen stellen, als op managementgebied bij Nyenrode heb ik die verbreding en verdieping gevonden.
Vandaag wordt de noodzaak steeds groter om zelf de kaders te kunnen bepalen van waaruit je je verder kunt ontwikkelen. Mijn doel was te onderzoeken hoe je vanuit het onderwijs daarvoor de basis kunt bouwen. Zodat leerlingen zo jong mogelijk vanuit hun eigen talent die kaders kunnen aanleggen en met plezier en vertrouwen de wereld in kunnen. Met de introductie van het begrip 21e eeuwse vaardigheden kreeg de missende schakel een naam.
Samen met Machteld Bakker, collega en bedrijfspartner, heb ik dit begrip uitgewerkt en in een breed maatschappelijk perspectief gezet om het vervolgens tot een overzichtelijk en inspirerend concept in trainingsprogramma’s voor het onderwijs uit te werken.
MACHTELD
Mijn naam is Machteld Bakker. Ik ben GZ-psycholoog en heb me gespecialiseerd in lezen en leesproblemen. Na mijn opleiding heb ik jarenlang gewerkt bij het Pedologisch Instituut Rotterdam. Hier kwamen kinderen/leerlingen met ernstige lees- en vaak daaraan gerelateerde gedragsproblemen.
“Onderzoek naar werkzame methodieken, behandeling van de leerlingen en overdracht naar onderwijsprofessionals in het veld, vormden het kernpunt van mijn werk.”
Daarnaast heb ik jarenlang als onderwijsadviseur gewerkt. Vanuit deze ervaring zie ik het kind als onderdeel van zijn omgeving. Die omgeving is sinds de start van mijn professionele leven sterk veranderd en vraagt nieuwe competenties van volwassenen én kinderen. De vragen in de schoolcarrière van mijn eigen kinderen, de kennismaking met het begrip ‘nepnieuws’, de discussie rondom ‘gelijke kansen in het onderwijs’ bleken bijzonder genoeg, terug te voeren tot een gezamenlijke basis: 21e eeuwse vaardigheden. Samen met collega en partner Richtje Zeelenberg, heb ik mij gedurende bijna twee jaar intensief verdiept in dit thema en het vanuit diverse perspectieven benaderd. De masterclass ‘verandermanagement’ van Nijenrode, ondersteunde mij in de ambitie om breder georiënteerd deze nieuwe tak van sport te kunnen implementeren in het onderwijs. Ik werk op micro-niveau (kind en ouders), op meso-niveau (de school, leerkracht) en op macro-niveau (schoolbestuur, samenwerkingsverbanden, gemeente).
Samen met collega en partner Richtje Zeelenberg, heb ik mij gedurende bijna twee jaar intensief verdiept in dit thema en het vanuit diverse perspectieven benaderd.
De masterclass ‘verandermanagement’ van Nijenrode, ondersteunde mij in de ambitie om breder georiënteerd deze nieuwe tak van sport te kunnen implementeren in het onderwijs.
Ik werk op micro-niveau (kind en ouders), op meso-niveau (de school, leerkracht) en op macro-niveau (schoolbestuur, samenwerkingsverbanden, gemeente).